Rektorn har ordet

Gordana Gedin, rektor

Så nalkas det jul och året lider mot sitt slut. Det har varit en intensiv tid fylld av campusutbildning. Åter har vi kunnat glädjas åt att få ha våra studenter på plats och njuta av den härliga energi som skapas när människor gör något värdefullt tillsammans. I år har vi också haft rekordmånga kiropraktorer från Kiropraktiska Föreningen i Sverige hos oss på fort- och vidareutbildning. Studenter och yrkesverksamma kiropraktorer har kunnat träffas, utbyta tankar om kiropraktik och ibland planera för kommande samarbeten.

Under året har Kiropraktiska Föreningen i Sverige tillsammans med högskolans forskare och lärare även provat på olika former av digitala möten. Responsen från medlemmarna har varit över all förväntan och under nästa år hoppas vi få möjlighet att utöka webbinariumen på en rad olika områden.

Slutligen vill jag passa på att tacka alla dem som bidrar till att göra Svensk Kiropraktik till en av den internationella kiropraktikens klarast lysande stjärnor. Tack till alla som sitter i våra styrelser och drar ett tungt lass helt ideellt. Tack alla studenter som arbetar, studerar och på så sätt bygger kiropraktikens framtid. Tack alla fantastiska kiropraktorer som lojalt stöttar föreningens verksamhet och som ägnar sina dagar till att hjälpa patienter till ett smärtfriare liv. Och sist men inte minst ett stort tack till våra kiropraktorlärare, forskare och doktorander, utan er hade inget av detta varit möjligt.

God Jul och Gott Nytt 2023

SMÄRTFORSKARE UNDERSÖKER CANNABIS

I slutet av november publicerades en artikel av Filip Gedin m.fl. rörande placeboresponsen i kliniska studier som testar cannabis mot smärtlindring. Studien har fått enorm spridning och under veckorna som följde så har Filip gästat flera olika medier, bland annat morgonsoffan på tv4 och Morning Sunday på radio Nya Zeeland. Är du intresserad av att läsa artikeln eller se något av intervjuerna är det bara att klicka på länkarna.

KIROPRAKTISKA FÖRENINGENS IDROTTSSEKTION GÅR SOM TÅGET

Intresset för Idrottssektionen har aldrig varit större och äntligen är det så många engagerade att man tillsammans kan göra skillnad. Fredag den 3 februari kl. 12:00 möts vi på lunchwebbinarium för att diskutera aktuell forskning och utbyte av erfarenheter inom ämnet impingement i axelled. Inbjudan med anmälningsinfo kommer i januari. Boka även in Svensk Förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin (SFAIM) vårmöte 20-21 april i Norrköping. Mer info hittar du här

JULKLAPPSTIPS TILL DEN NYFIKNE

En julklapp till någon du känner, eller dig själv, som är nyfiken på vad som egentligen göms bakom begreppet placebo är boken, Hoppets anatomi – om förväntanseffekter och placebo. Bokens författare Karin Jensen känner de flesta igen som en av SKHS mest uppskattade föreläsare. Karin är psykolog, smärtforskare och en av världens främsta inom placeboforskning. Läs mer om boken här.