The Disc

Delkurs tre i smärtprogrammet

Vi gästas av föreläsare från Motion Palpation Institute, MPI, som denna gång kommer att fokusera och fördjupa våra kunskaper inom diskogen smärta. Disken har alltid haft en central roll inom manuell medicin. Genom forskning har teorier om vad som orsakar diskogen smärta kunnat utvecklas och idag vet vi att det inte bara handlar om mekaniskt tryck eller kemisk påverkan utan också nerv- och kärlinväxt i disk.

Fredag 20 november 2015, kl. 10:00 – 17.00, kursledare Mark King och Tom Lotus.

Lördag 21 november 2015, kl. 9:00 – 16.00, kursledare Mark King och Tom Lotus.
Kl. 09:00 – 16:00, plats Skandinaviska Kiropraktorhögskolan, kursledare från MPI.

The Disc ingår i MPI Masters Series. Många har redan stiftat bekantskap med MPIs pedagogiska och entusiasmerande kursledare. I fokus denna dag är undersökning och diagnostisering av diskogen smärta som i sin tur leder oss till val av behandlingsmetoder så som HVLA-manipulation och rehabilitering. Som kiropraktor är man väl medveten om att smärta sällan är lokalt betingad och i kursen kommer analyser av the kinetic chain att utgöra grunden för patientomhändertagande.

Kursen omfattar så väl teoretiska som praktiska avsnitt och tid kommer att ges för samtal kring intressanta patientfall.

Mark King och Tom Lotus från Motion Palpation Institute, MPI. Institutet grundades 1981 av kiropraktorerna Leonard Faye och David Petersen. Institutets målsättning är att förmedla kunskap om kiropraktisk undersökning och behandling med bevisad klinisk effekt. Institutet framhåller vikten av forskning som grund för utveckling av kiropraktisk undersöknings- och behandlingsmetodik.

Anmälan görs via formuläret, platstillgången är begränsad. Anmälda till Smärtprogrammet är garanterade plats på kursen, men måste anmäla sig till varje delkurs. Klicka på knappen nedan för att göra din anmälan.

Sista anmälningsdag är 6 november, anmälan är bindande.